Friday, January 14, 2011

Bencana Alam - adakah ada maksud tersirat...?

BANJIR - Kalau kat Malaysia ni banjir dah jadi mcm peristiwa wajib tiap2 thn especially kat area utara & pantai timur...

tapi kadang2 banjir ni pun boleh melanda kat tempat2 yg kita x jangka langsung... cthnya kat johor, KL, selangor...tapi biasanya banjir kilat la...
nasib baiklah kat tmpt aku ni x banjir...ALHAMDULILLAH...

Kalau kita dgr & tgk berita kat TV, Austraulia skrg ni tgh banjir teruk...sungguh kesian...




GEMPAR BUMI - W/pun Malaysia jarang2 kene gempar bumi tapi baru2 ni ada gempar bumi kat Sabah... siapa sangka beb...
Berthn2 lalu (aku x ingat thn bile) terjadi gempar bumi besar2an...2 in 1...gempar bumi + tsumani...
Malaysia & Thailand pun kene gak tapi x seteruk Indonesia...kesian sebab bnyk nyawa terkorban...


Yg plng lekat kat memori kita kejadian masjid yg x terjejas dek tsunami w/pun semua benda dekat sekeliling masjid 2 hancur... (peristiwa yg sgt ajaib)
Alhamdulillah la sebab utk thn 2010 lepas, gempar bumi x "mengamuk" lagi...

Pape hal pun, kalau kite renung2 blk sume kejadian bencana2 alam ni, ada hikmah & mesej yg tersirat...
Antara mesej2 yg aku dgr (aku x bnyk cakap sebab aku suka mendgr) :
- Allah murka dgn umat2-Nya yg semakin jauh dari agama... semuanya bertuhankan duniawi...
- Allah nak membersihkan bumi ciptaan-Nya selepas dicemari manusia dgn maksiat...
- Sebagai peringatan kpd manusia bahawa bumi ni dah makin tenat (dah nak kiamat)...kalau pakai bahasa
   kiasan nanti buat2 x faham plak...
- Sebagai peringatan kepada umat manusia supaya kembali kpd agama yg sebenar...AGAMA ISLAM
  YG SEBENAR...

*p/s - apa yg aku taip ni just sebagai peringatan utk diri aku sendiri & utk sesiapa yg bace la...Kita sebagai umat Islam sebenarnya dah makin hanyut & semakin jauh dari agama...so, sebelum terlmbat beter bertaubat awal2 sebab kita x tau ajal kita sampai bila...

siapa yg cakap agama Islam ni leceh mmg lah sengal... alasan diorg Islam ni terlalu mengongkong (ye ke...?)
Aku x rasa camtu sebab apa yg dilarang 2 mesti ada sbabnya...fikir2lah...

No comments:

Post a Comment