Saturday, November 2, 2013

OML (Oh My Lecturer)


Situasi 1:
A : Cepatlah… lembap macam kambing… Ish, awak ni…
------------------------------------------------------------------------
Situasi 2:
A : Cakaplah kuat sikit… Badan tu dah besar, suara perlahan… Apalah…
------------------------------------------------------------------------
Situasi 3:
A :
Report awak tu elok buat bungkus pekasam je tau… Hampeh… Rubbish… Langsung tak boleh pakai… Dahlah presentation muka depan report pun tak menarik… Belum isinya lagi… Tak hape-hape yang awak buat… Awak tu budak accounting, sepatutnya buat qualitative analysis… Ni apa yang awak buat… Bersembang je lebih… Rubbish…
------------------------------------------------------------------------
Situasi 4:
A :
Saya paling pantang bila saya bercakap, awak main telefon… (smart phone) Awak keluar kelas sekarang…
B:
Tapi, sir… Saya…
A:
Ahhh… Takde, get out now…
B:
Tapi, sir…
A:
Get out from my class now… Get out…
------------------------------------------------------------------------
Situasi 5:
Group member semua perempuan tengah buat presentation…
A :
Apa yang awak buat? Ni presentation awak? Rubbish… Apa yang awak tau buat… Makan, tidur, makan, tidur… Ha, apa yang awak tau buat? Buat seks? Mengangkang je tau… Eloklah tu… Yang perempuan nanti tak payah kerja… Duduk rumah, layan je suami 24jam…
-----------------------------------------------------------------------
Semua situasi ni bukan rekaan aku semata2… Inilah kisah benar yang kitorang TERPAKSA hadapi bila kitorg masuk kelas seorang “DR.” ni… Banyak lagi sebenarnya, tapi aku xsanggup nak cerita semua…

Aku faham yang as a last year student, kualiti presentation kitorg sepatutnya tip top… Tapi, adakah dengan cemuhan “rubbish” tu boleh improve student… Aku xpernah lagi jumpa lecturer yang mulut
macam ni… Aku akui yang kitorng ni memang xbagus dalam bab2 presentation ni… Report pun memang kelaut…

Tapi, apa yang kitorg perlukan drpd seorang lecturer ialah tunuk ajar… Bukannya cemuhan… Bagitau apa yang dia nak sebenarnya… Well, maybe “dr.” letak terlalu tinggi expectation kat kitorg… Tu yang die frust bila ktorg xsebagus mana pun… Tapi, aku still fikir yang “dr.” xpatut layan kitorg macam tu… Budak group lain bukan main puji lagi… Kitorg “dirubbishkan” je…

Hari tu pun bukan main kerek lagi dia cakap yang presentation dia lagi bagus drpd kitorg… Tup2 bila dia buat discussion a.k.a presentation dia, seriously, TERsangatlah bosan… Tak delah bagus sangat pun… Maybe die xall out hari tu… Tapi… (speechless) Selama ni pun dia xpernah nak buat case review dgn kitorg… So, kitorg pun buat case analysis tu base on kitorg punya view… Sebab tu report kitorg tu ke laut…


MAIN POINT kat sini sebenarnya, cubalah jadi seorang PENGAJAR yang akan DIRESPECT & DIHARMATI oleh semua orang… Kalau anda marah2, apa yang anda dapat… Dua2 pihak sakit hati… Pastu cakap2 belakang… Mcm yg tengah aku buat ni…

Jadi CIKGU/LECTURER/PENGAJAR/TOK GURU ni sebenarnya satu kerja yang sangat mulia… So, janganlah cemarkan profession ni dengan attitude anda yang buruk tu… Aku kesian jugak kat “dr.” ni sebab majority student dah hilang respect kat dia…

Kepada BAKAL2 tenaga pengajar, orang mcm inikah yang korang nak jadi pada masa depan? Aku nasihatkan janganlah… Jadilah seorang yang indah budi bahasanya supaya sentiasa DIRSPECT & DIHORMATI oleh student2… Mungkin kami agak rubbish, sebab tu kami perlukan anda untuk melorongkan kami ke jalan yang benar…


Sekian, terima kasih…   


2 comments:

  1. Suka lah baca blog akak ni tegar membebel hahah. Saya directed ke sini mula mula baca artikel XFM yg akak tulis dulu. Nice One.. Kalau sudi jenguk lah muzik kami di www.soundcloud.com/jabaudio atau www.reverbnation.com/jabatanaudio. Facebook kami www.facebook.com/jabatan.audio

    Salam perkenalan :)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete