Tuesday, June 21, 2011

ABAH OH ABAH...



Semua orang kat dunia ni ada abah... Sebab x ada abah, x adalah kita... Walaupun abah ni tarafnya x setinggi mak, tapi kita tetap kena hormat beliau...

Masuk tahun 2011 ni, dah 11 tahun abah aku  meninggal dunia... Kalau korang tanya aku sedih ke x, aku akan jawab, "x sedih... sebab dah lama dah abah aku meninggal sampai aku pun dah lupa perasaan sedih aku time aku dapat tahu yang abah aku dah x ada..."

Live must go on... Lagipun time abah aku meninggal dunia tu kitorang adik2 kecil lagi... apa sangat la yang kitorang faham apa yang berlaku masa tu... masa mula2 x lah terasa sangat, tapi bila dah lama sikit, baru aku dapat rasakan satu kehilangan yang sangat besar...

secara fizikalnya, abah aku tu merupakan seorang yang kacak, tinggi, tough dll (bakat imaginasi sangat dituntut ketika ini...)
keperibadian abah aku pula... beliau merupakan seorang yang agak pendiam, agak garang (dengan anak2 beliau sahaja...), penyayang, pandai menjaga hati, tegas... senang cerita semua sifat mahmudah ada pada beliau...

adik aku selalu tanya mama aku, "mama, kenapa Allah tarik nyawa abah... kenapa Allah x tarik nyawa abah orang lain...?"...
mama aku jawap, "sebab abah orang baik... Allah sayang orang baik, sebab tu lah Allah tarik nyawa abah... supaya abah x terus terpengaruh dengan dosa2 duniawi..."

masa tu baru aku terfikir dan aku rasa bersyukur sangat abah aku ditarik nyawanya pada usia yang muda (40 tahun... muda kan?)...

tapi bila aku renung2 balik, ada hikmahnya pemergian abah aku tu... tragedi tu telah menjadikan kitorang adik2 semakin matang dan berkongsi tanggungjawab untuk kurangkan beban mama aku...

Zaman dulu2

Gambar family aku yang latest (raya tahun lepas)

aku cukup kecewa dengan manusia2 yang x tahu nak menghargai pengorbanan ayah diorang... diorang sepatutnya bersyukur sebab masih ada ayah...

tapi ayah2 sekarang pun susah nak percaya... sebab lately ni, banyak pulak kes ayah rogol anak lah, ayah bersekedudukan dengan anak lah, ayah dera anak lah... masya-Allah...

aku x tahu lah sama ada diorang ni layak digelar manusia... biarlah Allah yang tentukan nasib diorang kat akhirat nanti...

akhir kata, KITA NI HANYA TAHU MENGHARGAI SESEORANG BILA DIA DAH TIADA... JADI, HARGAILAH ORANG YANG KITA SAYANG SEBELUM DIA PERGI TINGGALKAN KITA...


No comments:

Post a Comment