Tuesday, June 28, 2011

Berakhirnya Perjuangan Sang Penghibur...


Time korang baca title entry kali ni mesti korang cakap "poyo gile tajuk..."
Apa...? x ada... ok, kita berbalik pada tajuk utama...

Sang penghibur yang aku maksudkan bukanlah penghibur2 negara yang keluar kat tv tu...
Tapi sang penghibur yang bekerja keras untuk menghiburkan para peminatnya dalam bidang penulisan...

Sang penghibur tersebut ialah majalah UTOPIA... korang x tahu apa itu majalah UTOPIA...??!! Majalah UTOPIA ialah sebuah majalah komik + hiburan terbitan Art Square Creation Sdn Bhd (gempakstarz) ... Senang cerita majalah UTOPIA ni bawah satu bumbung yang sama dengan majalah GEMPAK, POPCORN, COMIC KING, ELEMEN dll...

Secara rasminya majalah UTOPIA isu 204 telah menjadi isu yang terakhir untuk majalah UTOPIA... Sebelum tu aku ada terbaca kat status FB UTOPIA yang mengatakan pasal pemberhentian majalah kesayangan aku ni... aku ingat dorang main2 sebab writer2 kat majalah UTOPIA tu kuat bergurau... X sangka pula yang dorang serius...

Aku dah follow majalah UTOPIA ni sejak aku form 1 lagi sampai lah aku masuk IPTA... Bila dikira2 adalah dalam 8 tahun dah aku follow majalah ni... Mana lah aku x sayang dengan UTOPIA ni termasuklah dengan writer2 & kartunis2 UTOPIA...

Sepanjang majalah UTOPIA ni diterbitkan, dah banyak writer2 kreatif yang berkhidmat untuk majalah UTOPIA ni... Antaranya, Ayour, Candyman, Fariz, Roy, Puspa, Alliyah, Areyoung, DeepC, Izlin, Ka-mail, Mesir, Jen, Fara, Pjoe, Shylah, Igniz dan Zarm... Ini mungkin sebahagian saje writer2 yang aku dapat kesan... Tapi dalam banyak2 writer ni, writer Mesir paling aku minat sebab cara penulisan dia yang kelakar & dia suka bahan writer lain...

Shylah, Fara, Mizz Nina (bukan writer), Pjoe, Ka-mail, Igniz

Majalah UTOPIA ni pun telah banyak siarkan komik2 yang SUPER COOL... Antara komik2 yang menjadi feveret aku macam UTOPIA HIGH (Slaium), THE FISHES & LE GARDENIE (Ben), semua karya2 Zint macam KIJIYA, ELI dll,.. Senang cerita semua komik yang ada dalam UTOPIA ni aku minat...


 Selama 8 tahun aku jadi pembaca setia majalah UTOPIA ni jarang aku terlepas untuk beli (kadang2 termiss gak 2,3 isu)... Beli majalah UTOPIA ni dah jadi macam tabiat aku... Tiap2 2minggu sekali aku akan pastikan aku ada simpan duit untuk beli majalah UTOPIA ni...

Kesetiaan aku dekat majalah UTOPIA ni tersangatlah kuat sekali... Sampai family dengan kawan2 aku mempersoalkan minat aku ni... Aku rasa lebih baik beli majalah UTOPIA ni daripada beli make-up (???)

Kawan2 aku selalu tanya, "Kenapa kau suka sangat baca UTOPIA ni...?"
Aku jawab,
1) Komiknya best...
2) Penulisnya kelakar (cara penulisan dorang x formal... Tu yang seronok tu...)
3) Ada info2 pasal artis2 luar & dalam negara... (cerita yang x masuk paper)
4) Ada artikel pasal band2 indie kat Malaysia ni...
5) Dapat free gift... (dulu2 lah)

Aku berdoa dan berharap semoga writer2 majalah UTOPIA terus berjaya... Semoga beliau2 dapat teruskan kecambesan dan kekreatifan (betul ke ejaan aku ni...?) penulisan beliau2, walaupun beliau2 berkhidmat di majalah lain (atau mungkin beliau2 menceburi bidang lain)...  

Konklusinya, terpaksalah aku mencari hobi dan tabiat baru... Mungkin aku boleh try ternak anai2, atau kumpul resit pembelian pasaraya, atau kumpul lirik lagu korea, atau join mak cik2 buaian tu bergosip2 (oopppssss)...
Antara arti2 yang pernah jadi cover untuk majalah UTOPIA :

#SELEB BARAT#

JUSTIN BIEBER


AVRIL LAVIGNE

#SELEB KOREA#

2 AM


#SELEB MALAYSIA#

PESAWAT
MONOLOQUE
(depan)Monoloque/Hujan/Bittersweet     (belakang)7Collar T-shirt/Pesawat/The Ramles



UTOPIA - Akan sentiasa berada di hati ini...

5 comments:

  1. cubalah layari wuuhuuonline.com... selak majalah NETX & My E-Comic.. mungkin sedikit sebanyak dapat menghilang rindu anda pada Majalah ni.

    ReplyDelete
  2. bodohnye ! asal diorg hentikan pengeluaran majalan ni ! aq dah xde benda nak bace dah ! g kedai buku pon cm hampa je skrg ni !

    ReplyDelete
  3. salam..majalah ni ada lagi ke tidak ya..
    sbb saya ingin invite crew dia org dtg event vampire kami 10/12 ni

    ReplyDelete