Wednesday, June 13, 2012

JIWA KACAU DI KALA MUSIM EXAM...


Dikala tiada teman untuk meluah perasaan, aku hanya mampu bermonolog sendirian... Aku dilanda perasaan yang sungguh tidak menyenangkan... Nak kata kecewa [tidak], nak kata cemburu [tidak], nak kata down [tidak]... Perasaan ni timbul semenjak result mid exam keluar...

Kitorang pergi kelas sama-sama, ponteng kelas sama-sama, buat assignment sama-sama, buat tutorial sama-sama, tapi masih ada yang memisahkan/membezakan aku & dia... Even, kitorang buat aktiviti/benda yang sama, tapi dia tetap akan mendahului aku dalam semua subjek...


Timkai???

Bukan aku tak tahu, dia memang cerdik & aku akui... Result exam, pointer, markah assignment, markah kuiz & semuanya - dia berada di atas aku... Tapi, aku sebenarnya bukan nak mempertikaikan/memperkatakan tentang si dia ni... Aku redha sebab aku tahu dia memang lebih cerdik daripada aku... 

Apa yang aku nak kongsikan kat sini ialah pasal perasaan aku sekarang ni...

Your friend fails, you feel bad
Your friend tops, you feel worse

Itulah yang aku rasa sekarang ni... Semua orang ada perasaan macam ni... Perasaan ni dah menghantui aku sejak beberapa bulan kebelakangan ni... Seksa wo... I feel worse...

Study smart, bukan study hard...

So, apa yang aku buat untuk atasi prob ni... Aku cuba untuk berfikiran positif, study dengan lebih semart lagi & kuatkan mental aku untuk terima kenyataan yang aku ni pemalas & taklah pandai sangat [biasa-biasa je]... Aku akan berusaha supaya result final aku better [walaupun agak mustahil untuk dicapai]...

Walaupun mulut kita mengucapkan tahniah atas kejayaan seseorang dengan senyuman, tapi sebenarnya, hati kita kecewa dengan diri sendiri & tertanya-tanya - kenapa kita tidak boleh jadi sepertinya...

Hmmmm.........

  

No comments:

Post a Comment