Monday, April 30, 2012

BERSIH 3.0 (28 APRIL 2012)




28 April 2012, Kuala Lumpur : Rakyat Malaysia telah beramai-ramai membanjiri kota KL untuk menyertai Perhimpunan Bersih 3.0... Perhimpunan ni telah mendapat liputan yang luas sama ada dalam negera & luar negara... Popular sekejap Malaysia...

Aku malas nak cerita pasal perhimpunan ni secara panjang lebar sebab semua tu kita boleh baca kat paper atau dekat internet... Lagi pun, bukannya aku join pun  perhimpunan BERSIH 3.0 tu... So, aku tak naklah cerita benda yang aku tak tau...

Apa yang aku nak cerita ialah lebih kepada ulasan atau pendapat aku secara peribadi apa yang berlaku masa Perhimpunan BERSIH 3.0 tu...

1- PROVOKASI - Time mula-mula aku baca berita pasal kekecohan yang berlaku kat Perhimpunan BERSIH 3.0 tu aku agak terkejut beruk... Sebab para peserta Perhimpunan BERSIH 3.0 dah start berkumpul sejak malam 27 April 2012... Kalau ikut logik la kan, kalau dorang datang Perhimpunan BERSIH 3.0 tu sebab nak buat kecoh, dah lama dorang buat... Kalau bukan malam pun, pagi-pagi 28 April 2012 tu pun sepatutnya dah kecoh...
Kebanyakan video-video semasa perarakan (pagi - petang) yang diupload pun tak menunjukkan suasana yang tegang... Dorang just berarak sambil melaungkan reformasi... Then, tiba-tiba suasana jadi tegang dan berlakulah pergelutan, adegan kejar-mengejar, pukul-memukul, jeritan sana sini....
Mesti ada punca disebalik kekecohan yang berlaku... Tapi, siapa & apa yang menjadi puncanya???

2- ADEGAN PUKUL MEMUKUL - Aksi 18SG lebih menjurus kepada antara polis & peserta... Ada jugak aku tengok video peserta pukul polis, tapi tak banyak... Sama ada video tu tak diupload @ memang tak banyak...
Aku sedih & pilu bila tengok video polis pukul peserta beramai-ramai... Bukan 1-on-1 tapi, 1-on-10... Aku tertanya-tanya dan mempertikaikan tindakan polis pukul peserta sedemikian rupa... Lepas tu, pukul bukan pakai tangan kosong (pakai kayu kut)... Nak cerita memang speechless...
Banyak tindakan polis yang boleh dipertikaikan... Contohnya, kenapa mesti polis nak rampas kamera wartawan??? Ianya masih menjadi tanda tanya...









3- SEMBURAN & TEMBAKAN - Nampaknya apa yang berlaku masa Perhimpunan BERSIH 2.0 langsung tidak memberi kudis kepada dorang... Hasil pembacaan aku, FRU telah membuat semburan water cannon & gas pemedih mata diluar lingkungan kawasan & bukan pada masa yang sepatutnya... Aku pun lupa kat mana tapi, bukan dekat area Dataran Merdeka (kawasan yang tak dibenarkan masuk) & masa tu pun dikatakan perhimpunan BERSIH 3.0 sudah pun bersurai...
Aku pun malas nak komen lebih-lebih sebab aku tak ada kat sana... Manalah tau sumber yang aku baca tu just reka cerita ke... Kalau betul apa yang dikata, maka apa yang berlaku tak sepatutnya berlaku...

4- KEMALANGAN - Kecoh bila dikatakan polis telah melanggar peserta perhimpunan... Aku ingat tu just gossip liar... Rupa-rupanya kisah benar... Dikatakan beberapa peserta telah mengalami kecederaan... Polis tu pula hendak dibelasah oleh peserta yang lain & turut cedera... Paling kesian kat kereta tulah... Proton Waja polis tu habis remuk... Dalam kes ni aku tak taulah nak salahkan siapa... Kita dengar apa kata saksi & nilaikan sendiri...




5- SATU MALAYSIA - Masa perhimpunan BERSIH 3.0 ni kita boleh tengok the real SATU MALYSIA... Masa perhimpunan tu kita boleh tengok semua peserta tanpa mengira kaum bersama-sama berarak... Nampak harmoni je... Masa kekecohan tu berlaku pun, dorang saling menolong antara satu sama lain... Sejuk sikit mata memandang... Dorang juga mempunyai keinginan yang sama - pilihan raya umum yang bersih...

Mungkin aku dilihat agak cenderung ke arah pembangkang, tapi aku cuba untuk tidak berpihak kepada sesiapa... Jadi, aku boleh buat penilaian & pemerhatian yang adil... Bukannya aku tak suka dengan goverment, tapi sekarang ni pun lebih banyak cerita buruk daripada baik yang keluar pasal pemerintah sekarang... Semua ni telah menggugat kepercayaan & keyakinan aku...

Terus-terang aku cakap, aku suka baca blog-blog pro-pembangkang daripada pro-kerajaan... Sebab blog pro-gov ni lebih suka mencaci dan membuat kesimpulan tanpa ada bukti & fakta... Blog pro-pembangkang pulak lebih cenderung untuk menggunakan tatabahasa BM yang betul dan ulasan dorang jugak diperkuatkan dengan bukti & fakta (tapi, tak tahulah kalau Bukti & fakta tu palsu @ hanya rekaan).... INI CUMA PENDAPAT AKU...

Aku nak akhiri entry kali ni dengan link-link blog & website yang menjadi pilihan aku untuk dapatkan info-info terkini pasal politik kat Malaysia... 







Artikel menarik hati :



Artikel terbaik setakat ni :








Video Pilihan :






P/S : Berada dalam tampuk pemerintahan yang terlalu lama kadang-kadang akan menyebabkan pemerintah tu menjadi angkuh & takbur... Peace!!!



No comments:

Post a Comment