Saturday, April 7, 2012

KENANGAN MENGUSIK KALBU...



Tetibe je aku terdetik nak membuat sedikit coretan... Nak2 sekarang ni musim budak2 lepasan spm & stpm isi upu... So, just nak share sedikit experience time zaman sekolah dulu...



Time aku SPM dulu, result aku suam-suam kuku je... taklah bagus, tapi taklah teruk (semua subjek kredit, OK...) Dan awal-awal lagi aku memang dah decide tak nak mohon matrikulasi... Sebab??? Sebab aku rasa aku tak cukup pandai nak survive dekat matrik tu... Aku ni slow sikit bab-bab belajar... Bak kata orang, "lambat panas"...

Disebabkan result SPM aku tak berapa nak cun, hati aku pun sebenarnya dah malas nak sambung study... Time isi UPU pun, aku main-main... Aku pun tak tahu course apa aku mintak, universiti mana aku mintak...


Disebabkan aku kecewa tengok kawan-kawan lain dapat sambung diploma, aku nyaris-nyaris nak daftar masuk kolej komuniti... Berkat pujukan mak & cikgu-cikgu aku, aku pun melangkahkan kaki aku kembali ke sekolah untuk sambung belajar ke tingkatan 6... Actually, time f6 dulu aku daftar lambat... Al-maklumlah, kena paksa...

2 minggu jugaklah aku stay kat kelas sains kat STARP tu... Azab wooo... Aku dahlah tak minat sains (walaupun, time SPM aku ambik sains tulen)... Aku memang nak tukar ke aliran kemanusiaan, tapi disebabkan kelembapan aku, proses perpindahan tergendala...


Akhirnya, aku berjaya jugak back to my sekolah lama SMK Ungku Aziz a.k.a SUA untuk sambung study kat f6... aku ambik kelas ekonomi... Kat sekolah aku, subjek ekonomi ni dianggap subjek yang paling susah kalau nak dibandingkan dengan subjek lain,,, Senang cerita aku dapat masuk kat kelas yang paling pandai... Budak kelas aku pun 28 orang je (lelaki 8 org)...

Pengalaman yang aku dapat sepanjang f6 ni benar2 telah mengubah persepsi aku dekat budak2 f6 ni... Selama ni aku menganggap f6 ni peluang kedua untuk budak2 yang dapat result SPM suam2 kuku macam aku... Tapi sebenarnya, ramai budak2 pandai dekat f6 ni... Diorang bukan tak pandai, (ada mitos mengatakan f6 ni untuk budak2 yang kurang cerdik) cuma diorang tak dapat peluang untuk sambung diploma kat universiti...

Ada orang mengatakan yang "bila kita sambung f6, sebelah kaki kita sudah melangkah masuk ke universiti"... Dan itu terbukti bila, hampir 82% budak kelas aku masuk U... Dan hampir kesemuanya dapat course bisnes... Adakah bukti ni masih tak meyakinkan anda yang sememangnya tak rugi masuk f6...



Kalau korang perasanlah, kat f6 ni kuantiti lelaki memang sikit... Sebab??? Diorang tak nak lagi terikat dengan peraturan sek & tak nak lagi sarung uniform sek... Come on, guys... F6 is not that bad... Sekarang ni pun aku dengar cerita gov cuba utk upgrade f6 utk tarik lebih ramai student sambung f6... Aku dengar f6 skunk dah start sistem kuliah, management sendiri, bangunan sendiri & yang terbaru nak buat sistem semester... Masih tak cukup terbaik untuk korang...



OK... Back to our business... Hampir setahun setengah aku belajar, result STPM pun keluar... Dan hasilnya, aku berjaya tebus result SPM aku dulu dengan result STPM aku yang boleh dikategorikan agak cemerlang... BTW, aku antara best student STPM kat sek dulu... hehe...

Dan aku telah berazam untuk isi UPU dengan sebaik mungkin kali ni... Yang peliknya aku hanya pilih UUM & UITM untuk aku sambung degree... Pelik kan??? Aku tak minat langsung dekat universiti yang menjadi banyak pilihan orang macam UM, UKM, USM mahupun mana2 U...

Sebenarnya aku lebih minat kat UITM, tapi nak buat macam mana, rezeki aku kuat dekat UUM... Dan kebetulan yang tak disangka, ramai pulak budak2 kelas aku yang dapat UITM... Rasanya kalau aku letak UITM dekat 1st choice aku, confirm aku dapat UITM jugak...



Time aku kat f6 dulu aku telah tersedar akan satu perkara... Aku sedar yang sebenarnya AKU TAK BODOH... Kenapa aku boleh skor kat STPM, tapi tak dekat SPM... Sebab MINAT... Dari sek rendah lagi sebenarnya aku lebih minat kira2 kalau nak dibandingkan dengan sains... Sebab??? Aku tak suka fakta & aku lemah dalam penghafalan fakta...

So, daripada kisah hidup aku yang pendek ni, aku dapat simpulakan sedikit pengajaran :

- Buatlah sesuatu mengikut minat & kata hati...
- Jangan anggap f6 ni outdated...
- Isi borang UPU dengan serius...
- Jangan pernah anggap diri kita bodoh...
- Jadikanlah UUM salah satu universiti pilihan anda...


  

 

No comments:

Post a Comment