Thursday, April 12, 2012

GEMPA BUMI 2012



Semalam kecoh satu Asia bila gempar bumi telah melanda bumi Acheh sekali lagi... Malaysia juga tak ketinggalan terkena tempiasnya... Kebanyakan negeri2 di pantai barat dan utara Malaysia boleh rasa gegaran...

Aku pun tak ketinggalan rasa gegaran tu kat Kedah ni... Masuk ni dah 2 kali aku dapat rasa earthquake ni... Experience pertama kali time dekat asrama kat Tanjung Karang... Time tu the worst gempar bumi + tsunami yang hentam Acheh...

So, masuk yang ni kali kedualah... Semalam aku dapat rasa 2x gegaran... Yang pertama sekitar pukul 4++ ptg & gegaran kedua sekitar pukul 6++ ptg... Gegaran tu berlaku lebih daripada seminit... Memang terasa...

Time gegaran tu aku perasan yang kerusi aku duduk ni bergoyang2... Disebabkan aku duduk sorang2, aku pun mulalah fikir bukan2... Aku ingat ada "orang" yang goyangkan kerusi aku ni... Aku cuba berlagak cool & buat tak tahu... (dalam hati dah cuak sebenarnya) Lama gaklah kerusi aku tu bergoyang sendiri...

Then, bila aku bukak FB, depa semua dah kecoh2 pasal gempa bumi kat Acheh... Kedengarannya agak teruk gempa bumi yang melanda kat Acheh tu... Amaran tsunami pun dikeluarkan termasuklah untuk Malaysia & negara2 lain...

Aku terkesima sekejap... Rupanya yang menggoncang kerusi aku tu gempa bumi... 2x kut gegaran tu... Kita boleh nampak kuasa Tuhan... Walaupun gempa bumi tu berlaku kat Acheh tapi, Kita yang dekat Malaysia pun boleh terasa... Cuba kita (rakyat Malaysia) imagine kalau Indonesia tak ada... Apa yang berlaku kat Acheh tulah yang akan berlaku kat malaysia...

Indonesia "pelindung" untuk Malaysia


Walaupun gegaran tu agak kuat, tsunami tidak melanda Acheh (Alhamdulillah)... Amaran2 tsunami kat Malaysia, Thailand & negara2 lain pun turut ditarik... Even, UUM ni jauh daripada laut, aku tetap cuak dowh... Takut pape jadi susah, aku dahlah stay sorang2 sekarang ni... Alhamdulillah, tak ada pape yang jadi...



Selepas Jepun, tsunami nyaris2 nak melanda Acheh... Banyak sudah amaran daripada Allah untuk hamba-Nya... So, sudah sampainya kita muhasabah diri kita sebelum terlambat...

Semoga saudara2 kita di Acheh selamat hendaknya...


Ehsan KBBUTV3


No comments:

Post a Comment